ضرورت توجه به «آب مجازی» در برنامه ششم توسعه

ضرورت توجه به «آب مجازی» در برنامه ششم توسعه

Category : اخبار

یک کارشناس کشاورزی گفت: ایران در برنامه ششم توسعه قصد دارد به مفهوم آب مجازی توجه کند، در حالی که به این مقوله از سه دهه گذشته در کشورهای توسعه‌یافته توجه شده است.

«فهیمه نصر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: متأسفانه تاکنون بی‌توجهی به مفهوم آب مجازی در کشور باعث شده که به‌عنوان مثال صادرات هندوانه، هفت برابر بیش از ذخیره آب پشت سد کرخه، این نعمت حیاتی را از کشور خارج کند، در واقع آب مجازی، آبی است که از ابتدا تا انتهای تولید یک محصول مصرف می‌شود و اگرچه قابل مشاهده نیست اما با توجه به کمبود منابع آب در محاسبه‌های اقتصادی دنیای امروز نقش پررنگی ایفا می‌کند.

این کارشناس ادامه داد: مثلاً برای تولید یک برگ کاغذ A4 حدود 10 لیتر آب مصرف می‌شود و اگر بدون دلیل دو برگ کاغذ سفید را دور بیندازیم در واقع 20 لیتر آب هدر داده‌ایم. این در حالی است که به خاطر منفی بودن بیلان آب سفره‌های زیرزمینی در بسیاری از نقاط کشور باید از کشت محصولات پرآب خودداری کرد.

وی با تأکید بر این‌که تولیدات صنعتی نظیر فولاد باید به مناطقی که منابع آب کافی دارند منتقل شود، تصریح کرد: میانگین آب استفاده شده برای تولید هر کیلوگرم هندوانه 300 لیتر است و این حجم آب در کشورهایی مصرف می‌شود که راندمان کشاورزی زیادی دارند. این در حالی است که در خوشبینانه‌ترین حالت برای تولید هر کیلوگرم هندوانه در ایران، 500 لیتر آب مصرف می‌کنیم.

نصر افزود: بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، ایران با تولید سالانه بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن هندوانه در رتبه چهارم جهان قرار دارد. هم‌چنین این محصول در چهار فصل کشت می‌شود و سالانه نیز بیش از 100 هزار تن از آن به عراق، امارات متحده عربی و کویت صادر شده و بیش از 50 میلیون متر مکعب آب از مرزهای کشور خارج می‌کند.

این کارشناس کشاورزی با تأکید بر این‌که سیاست آب مجازی باید سرلوحه تصمیم‌سازی‌ها در هر ارگان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: کمبود آب در بخش‌های زیادی از کره زمین مشکلاتی را برای تأمین آب شرب سالم، تولید محصولات کشاورزی و در کل روند عمومی زندگی انسان‌ها به وجود آورده است. طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 میلادی، 50 تا 60 درصد مردم جهان با تنش آبی و مشکلات ناشی از کم‌آبی مواجه شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا


Leave a Reply